Dem der siger don't mix business with pleasure..

.. Har aldrig lavet projekt-research i et storcenter. (Det kræver selvfølgelig at man, som jeg, tilhører den lille gruppe der godt kan lide storcentre). Jeg brugte min Fredag på at spørge teenagere om de tænker på bæredygtighed når de køber tøj, og jeg fik mange dejlige svar. Bla: 


"Altså bæredygtigt som at man kan bære det?"


og


"Kan tøj godt være bæredygtigt?" 

Sidstnævnte er virkelig et godt spørgsmål. Er en konventionel T-shirt som man har i 10 år for eksempel mere bæredygtig end en t-shirt af økologisk bomuld som man kun har i ét år? I det hele taget synes jeg det at være en "bæredygtig modeforbruger" er lidt for selvmodsigende. Ville man overhovedet ændre adfærd selvom man blev bevidst om tøjproduktionens store miljømæssige konsekvenser? Altså... I don't know.

Men nu er jeg i Kjøbenhavnstrup for at finde ud af det!

I morgen skal jeg snakke med en 17 årig pige om hendes tøjforbrug. I overmorgen skal jeg til møde med IC Companys CSR-ansvarlige, og på Onsdag har jeg en lille (men til gengæld meget spændende) DaMo afstikker inden jeg hopper hjem til Århus igen.


H&M i Bruuns Galleri går amok med grønne mærker.




Vidste I at 1 par jeans = 2 kg ren bomuld (som i øvrigt = 2 kg kemikalier)?
På den plads det kræver at gro de 2 kg bomuld kunne man i stedet dyrke 26 kg ris til klodens fattigste.
På billedet er der 114 par jeans = 228 kg bomuld = 6 ton ris. Så kunne man lige prøve at have dårlig samvittighed over sine 22 par derhjemme i skabet. 


Men nu til noget endnu vigtigere! I nat blev endnu en af mine spritnye bøger nemlig brutalt overfaldet i min taske af en agressiv frugt (det er en ren ghetto dernede i mørket). Denne gang var det en gammel banan der havde set sig sur på min politikerbog. 

Nå. Så blev klokken 4, mine probes til i morgen bliver ikke bedre og jeg kan ikke se mere Oscar på nettet. 

Nighty.

PS. Den der rapport jeg har skrevet på for NICE er lige blevet officiel! Man kan læse om den på Fashion Forum og downloade hele rapporten her: THE NICE CONSUMER


Etiketter: ,